نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





 گزارشی از افزایش تعداد ناپدید شدگان کوهنوردی

مجبور بودم از جان او بگذرم

لباس ها از او یک کوهنورد کامل ساخته شال و کلاه کرده و با چهره ای که از فرط سرما سرخ شده رو به دوربین و با لبخند تاریخ شروع صعود را با صدای بلند اعلام می کند بسم الهی می گوید و رو به قله حرکت می کند فیلم هایی که بعد از بازگشت چندین و چند بار مرور خواهد کرد تا خاطره یک صعود فراموش نشدنی و لحظات نفس گیر رسیدن به قله برایش تداعی شود.

همه آنهایی که زندگی خود را وقف کوهنوردی کرده اند با عشق بر افراشتن پرچم ایران در بالای بلندترین قله های جهان بعد از هر صعود وقتی که هنوز خستگی راه از تنشان بیرون نیامده به قله های بلند و بلندتر می اندیشند و مرگ همیشه بالاتر از این کوه های بلند و یخی و بهمن های بزرگ منتظر ایستاده زنگ خطری که در گوش همه صدا کرد به غیر از آنهایی که هر بار با ناپدید شدن یک کوهنورد با انداختن تقصیر برگردن اعضای تیم همه چیر را به دست فراموشی می سپارند آیا مسئولان از خود پرسیده اند که چرا این اتفاقات آن هم یکی پس از دیگری و در فاصله ای کوتاه برای ورزشکاران ایرانی می افتد.

مرگ 4 نفر از ابتدای سال: از ابتدای سال در 3 صعود برون مرزی کوهنوردان ایران به قله های نانگاپاربات و لینن و تیلچوپیک هیمالیا 4 کوهنورد به نام های سامان نعمتی و مصطفی شفیعی جم کیکشافی و دکتر سعید بهالو جان خود را از دست دادند در ناپدید شدن یک کوهنورد جوان 300 متر مانده به قله نانگاپاربات و جلوی چشمان اعضای تیم مسئولان با اعلام اینکه برای این صعود مجوزی از سوی فدراسیون صادر نشده و آنها سرخود این کار را انجام داده اند خیلی زود همه چیز را به فراموسی سپردند اما پروند شکایت خانواده این جوان از مقصد آن مرگ فرزندشان در دادسرای جنایی در حال رسیدگی است قربانیان لینن نیز به دلیل مشکل تنفسی جان خود را از دست دادند تا بعد، از سوی مسئولان خودشان مقصد شناخته شدند آنها به نداشتن کپسول اکسیژن متهم شدند متهمانی که دیگر توان دفاع از خود را نداشتند آخرین حادثه این بار گریبان دکتر تیم کوهنوردی را گرفت دکتر سعید بهارلو در صعود از قله تدچوبیگ در ارتفاعات هیمالیا دچار لغزش شده و به دلیل عدم تعادل سقوط کرد حادثه ای که به راحتی نمی توان از آن گذشت.

4 قربانی در کمتر از یک سال موضوعی نیست که بتوان با تشکیل جلسه و توجیه آن را به اصطلاح کارشناسی در نهایت فراموش کرد اعضای تیم از همان ساعت سقوط دکتر موضوع را گزارش دادند.

اما هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشد تا اینکه همسر دکتر نهارلو برای نجات همسرش به دفتر کیومرث هاشمی و معاون سازمان ورزش رفت تا این ورود شده و پس از آن مجادله و درگیری های لفظی باعث شود هاشمی در تماس با رئیس فدراسیون کواهنوردی دستور صریح خود را برای آغاز هر چه سریع تر کرده و جست و جو امداد اعلام کند تا این لحظه تنها کیف و کوله پشتی این کوهنورد پیدا شده و اثری از او نیست.

شاهد اصلی

کاظم فریدیان مسئول فنی صعود به نانگاپاربات بارها شاهد سقوط کوهنوردان بوده است سال 81 در حادثه غار پرا 2 نفر جان خود را از دست دادند در این غارنوردی فریدیان سرپرست و مسئول فنی بود که طبق گزارش باشگاه دماوند او 50 درصد مقصر شناخته شد او آن زمان مسئول کمیته فنی باشگاه را بر عهده داشت که به خاطر همین حادثه از این پست بر کنار و به مدت 2 تا 3 سال از سرپرستی تمام صعودهای این باشگاه منع شد فاتح قلل کی توونانگاپاربات از اشتباهش درباره سامان نعمتی می گوید که فراموش کرده هنگام جدا شدن از او بی سیم در اختیارش بگذارد هوا خراب بود ما مجبور بودیم برگردیم اما سامان می خواست هر طور شده صعود کند من مجبور بودن به خاطر نجات جان 5 نفر دیگر از او بگذرم پس از بازگشت از پاکستان مسئولان فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی به عنوان متولی این ورزش به انحای مختلف و با غرض ورزی درخصوص گم شدن سامان نعمتی به جای دادن نظرات کارشناسی تیم را محکوم کرده اند اما یک بار هم حاضر نشدند در جلسات شرکت کنند یا حمایت فدراسیون درخصوص این صعود می بینید فقط در محکوم کردن حرکت ما خلاصه شده است.

مرگ بی صدای 2 دانشجو:

مرگ تنها در کمین کوهنوردان برون مرزی نیست سقوط از قله های داخل کشور نیز به این آمار اضافه کنید شاید دلخراش ترین حادثه در این باره اتفاق سال 83 باشد زمانی که تیم کوهنوردی دانشگاه خواجه نصیر در دالان کوه اصفهان دچار حادثه شده و سقوط کردند.

محوز مرگ: در این بین حسن نجاریان عضو کمیسیون بررسی حوادث فدراسیون کوهنوردی در گفت و گو با خورشید مقصدی در سقوط دکتر بهاءلو معرفی نمی کند هیمالیا بازی خطرناکی است و تمام کوهنوردانی که به هیمالیا صعود می کنند این خطر را پذیرفته اند بلافاصله بعد از گزارش سقوط مسئولان فدراسیون به محل اعزام شدند و با حرف هزینه ای بالای 50 هزار دلار تاکنون اثری از دکتر پیدا نشده و با توجه به این فصل صعود نیز در حال تمام شدن است آنها به زودی به ایزان باز می گردند.

نجاریان بررسی گزارش های سرپرست تیم را به بازگشت آنها موکول کرد.

بعد از 13 روز جست و جوهای امیدوارانه نپالی ها ادامه دارد.      مورخ 21/8/87

1-تا حالا حتماً کسی جرأت نکرده به خانواده بهاء لو تسلیت بگوید دکتر 13 روز قبل از ارتفاع 6 هزار و 300 متری از خط خارج شده و هیچ کس نمی خواهد به خانواده او بگوید که خارج شدن از خط به معنای پایان همه ماجراست فعلاً قراردادهای پرهزینه به روزهای آخرش نزدیک می شود و مسئولان با به پایان رسیدن آن رویشان می شود که بگویند کاری از دست ما برنمی آمده است. 2-رئیس فدراسیون کوهنوردی روز بعد از سقوط در محل حادثه حاضر بود حضور شعبانی در نپال می توانست دلیل وظیفه شناسی باشد یا حرف هایی که در برنامه تلویزیونی زده بود شعاعی در کمتر از 10 روز قبل در مورد مفقود شدن سامان نعمتی حرف هایی زده بود که باید به خاطر آن حرف ها به نپال می رفت او تا جایی که می توانست از تیم خصوصی صعود کننده به هیمالیا انتقاد کرد و کار به جایی رسیده که بیننده تصور می کرد اگر آنها با مجوز فدراسیون صعود می کردند هیچ مشکلی برای سامان نعمتی-کمتر از 3 ماه پیش مفقود شد به وجود نمی آمد. 3-هیمالیا نوردی در ایران جوان است این را رئیس سابق فدراسیون کوهنوردی گفته است اصل صحبت های او حول این محور می چرخد که هنوز اطلاعات جامع و کاملی در اختیار اکثریت جامعه ایرانی وجود ندارد اطلاع از اینکه عملیات نجات در کوه های آلپ متداول است و این کار در کوه های هیمالیا کمتر از 30 درصد شانس موفقیت دارد اصطلاح از اینکه برای صعود به برخی ارتفاعات بالای 7 هزار متر که هنوز صعود هم به آنها متداول است فقط 70 درصد شانس زندگی وجود دارد اطلاع از اینکه در برخی صعودهای از بین 3 نفری که تا به حال به آن محل صعود کرده اند یک نفر زنده بازگشته است. 4-به دلیل شرایط آب و هوایی هیمالیا هلی کوپترها معمولاً فقط می توانند تا ارتفاع 5 هزار و 500 متر را پوشش دهند این در حالی است که برای جست و جو دنبال بهارءلو ارتفاع 5 هزار متر باید برای شروع انتخاب می شد یعنی در بهترین حالت هلی کوپتر هیچ کاربردی برای جست و جو در هیمالیا ندارد.

5-در فدراسیون تقریباً همه می دانند که خط صعود در هیمالیا به چه معنی است همان خطوطی که تقریباً شناسایی شده هستند و همه صعود کنندگان هم از همان مسیر به قله می رسند شاید به توضیح بیشتر احتیاج نباشد اما وقتی دکتر بهاء لو در سقوط از خط خارج می شوئد دیگر هیچ کس جرأت نمی کند به دنبال او برود چون شد پاها هم خوب می دانند که خارج شدن از خط برای نجات یک نفر به مرگ خودشان منجر می شود.

6-با اطلاعات موجود نمی شود انگشت اتهام به سوی شخص خاصی گرفت و گفت او مقصر است اما بابت اطلاعات ناکافی و کمی که در میان جامعه منتشر شده فدراسیون مقصر اصلی شناخته می شود وقتی شعبانی در تلویزیون مدعی می شود که صعودهای زیر نظر فدراسیون تأمین امنیت شده است و صعودهای خصوصی خیر باید به فکر امروز باشد که صعود زیر نظر فدراسیون هم با مشکل مواجه شود و واقعیت اینجاست که مسئولان فدراسیون قرارداد پشتیبانی خاصی برای این صعود نداشتند که رئیس جمهور مجبور شد به نپال برود و بعد هم برقراری ارتباطات آنها برای گرفتن هلی کوپتر 7 روز طول کشید پس هر چند که همه می دانند حتماً کمتر از یک روز حضور در سرمای هیمالیا کشنده است بعد از یک هفته دست به کار شده اند و 10 روزی هم خود را درگیر جست و جو کرده اند.

پایان

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 27 تير 1390برچسب:, ] [ 21:53 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 18
بازدید کل : 72652
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2